«ایران» از سهم بخشها از بودجه 1400 و نگاه ویژه به سلامت گزارش میدهد
سهم کرونا از بودجه
گروه اقتصادی / در سال آینده دولت برای بودجه عمومی کشور در لایحه خود 841 هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده است. در واقع از طریق منابعی که برای سال 1400 درنظر گرفته شده است، این مبلغ در بخش مصارف صرف هزینههای عمومی دولت میشود.
نگاهی به سهم و مبلغ بخشهای مختلفی که از 841 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی سال آینده سهم میبرند، اولویتهای دولت را مشخص میکند. در لایحه بودجه سال آینده از میان 13 بخشی که از بودجه سهم میبرند، بالاترین سهم با 20 درصد از کل بودجه عمومی به رفاه اجتماعی اختصاص دارد که بیش از 168 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. پس از آن بخش آموزش و پژوهش (شامل آموزش و پرورش و دانشگاهها) با 152 هزار میلیارد تومان، 18.2 درصد از بودجه را به خود اختصاص میدهد. جایگاه سوم اعتبارات نیز به امور دفاعی و امنیتی با 111 هزار میلیارد تومان و سهم 13.3 درصدی اختصاص دارد. همچنین ردیفهای متفرقه جدول 9 لایحه که طیف وسیعی از تکالیف مانند مصوبات سفرهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، تأمین مسکن مهر و ملی و... را دربرمیگیرد با سهم 11.9 درصدی 100 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. تملک داراییهای مالی که به خرید اصل و پرداخت سود اوراق سالهای گذشته مربوط میشود نیز سهم 11.9 درصدی دارد. پس از آن بخش سلامت با 59 هزار میلیارد تومان، 7.1 درصد از بودجه سهم دارد. در ادامه بخش اقتصادی با 5.1 درصد، دستگاههای اجرایی استانی با 4.8 درصد، قضایی با 3.1 درصد، خدمات عمومی با 1.9 درصد، فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری با 1.6 درصد، مسکن و عمران با 0.9 درصد و محیط زیست با 0.2 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
سهم کرونا از بودجه
همانگونه که اشاره شد، بخش سلامت با 59 هزار میلیارد تومان، 7.1 درصد از کل بودجه عمومی را در اختیار دارد. این در حالی است که اعتبارات تخصیص یافته به این بخش افزایش قابل توجهی نسبت به بودجه امسال داشته است چرا که شیوع کرونا هم از نظر افزایش حقوق کادر درمان و استخدام نیروی جدید و هم برای خرید و تولید واکسن اعتبارات ویژهای نیاز داشته است. برای جبران خدمات کادر درمان و اعمال افزایشهای قانونی حقوق و مزایا، اعتبارات مورد نیاز برای تولید یا واردات واکسن کرونا و تجهیز مراکز درمانی و افزایش تعداد تختهای بیمارستانی، اعتبارات و تمهیداتی در بودجه سال آینده پیشبینی شده است.
برهمین اساس، بخش سلامت در بودجه سال آینده، با رشد ۱۳۸ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت روبهرو شده و براین اساس اعتبار این وزارتخانه از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین پیشبینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید واکسن کرونا شده است. طی ردیف «یارانه دارو و شیرخشک»، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید و تولید واکسن کرونا، به منظور واکسیناسیون رایگان جمعیت پرخطر، زیرمجموعه سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه۱۴۰۰ لحاظ شده است.
همچنین برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۴۰۰، همانند سال جاری تأمین اعتبار بستههای مختلفی از جمله بسته خرید و تولید واکسن کرونا و نیز واکسن آنفلوانزا در قالب منابع استقراضی از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد.
با احتساب افزایش اعمال شده در اسفندماه سال گذشته (افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور) و پیشبینی بار مالی استخدامهای جدید مورد نیاز و تقویت کادر درمان وزارتخانه، پیشبینی شده حقوق کادر درمان ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد.
همچنین در لایحه پیشنهادی دولت سهم بخش سلامت از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۲ درصد افزایش یافته و از هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
اعتبارات مورد نیاز برای تأمین دارو، واکسن و شیرخشک از ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به سه هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۶۱ درصدی). همچنین به دلیل اهمیت و ضرورت تأمین واکسن کرونا، مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیشبینی شده است.
علاوه براین، دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد ۴۶ درصدی برای تأمین یارانه وزارت بهداشت پیشبینی کرده و رقم پیشنهادی از سه هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان در قانون امسال به پنج هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. اعتبارات طرح تحول سلامت در بودجه سال آینده نیز ادامه داشته و بدون تغییر نسبت به امسال معادل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مانده است.
رشد اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی ناشی از افزایش حقوق و مزایای کارکنان به میزان ۱۵۲ درصد اعمال شده است، در سالهای قبل، بخشی از کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی از محل درآمد اختصاصی حقوق دریافت میکردند که با کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاهها با شرایط فعلی اعتبار مورد نیاز پرداخت حقوق حدود ۴۵ هزار نفر از افراد مزبور به بودجه عمومی منتقل شد که بههمراه اعتبارات مورد نیاز جهت جبران کمبود کادر پرستاری در سالجاری (حدود ۲۲ هزار نفر) و تکمیل مابقی کسری کادر درمان مورد نیاز در سال ۱۴۰۰، در مجموع اعمال افزایش یادشده اجتنابناپذیر بود.
بهدلیل شیوع کرونا، افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و تکمیل واحدهای بیمارستانی جدید، اعتبارات این بخش از حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با ۲۰ درصد رشد منظور شده است.
ترمیم حقوق و مزایای کادر درمان
در سالجاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت توجه به کادر بهداشتی و درمانی، نسبت به ترمیم حقوق و مزایا و جبران تلاشها و خدمات کادر بهداشت و درمان در چارچوب قوانین و مقررات موجود اقدام شد. در این راستا حقوق و مزایای کادر درمان ترمیم شده است. در این بخش افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش ۵۰ درصدی فوقالعاده ویژه، افزایش ۲۵ درصدی سنواتی برای سال ۱۴۰۰ و افزایش ۲۰ درصدی حق جذب اعضای هیأت علمی درنظر گرفته شد.بهعلاوه برنامه استخدام ۵۳ هزار نفر پرسنل غیر هیأت علمی برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پیشبینی شده است.
رشد ۵۹ درصدی اعتبار برنامههای پژوهشی
اگرچه اعتبارات دانشگاه در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نسبت به بودجه مصوب ۱۳۹۸، تنها 9.5درصد رشد یافته بود اما در سالجاری و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه مصوب ۱۳۹۹، اعتبارات دانشگاهها 43.2 رشد یافته است.
همچنین اعتبارات برنامههای پژوهشی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل ۱۲۲۱میلیارد تومان است که این اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۹۴۳ میلیارد تومان با رشدی معادل ۵۹ درصد برآورد شده است.
اعتبارات لایحه ۱۴۰۰ دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت تأثیر عواملی مانند لزوم نگاه ویژه جهت مهار بیماری کرونا، استخدام ۵۳ هزار نفر پرسنل
غیر هیأت علمی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اجرای فوقالعاده ویژه، عملکرد حقوق پرسنلی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ (پوشش ۴۵ هزار نفر حقوق پرسنل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در سنوات گذشته از محل درآمد اختصاصی حقوق دریافت کردهاند و بهدلیل عدم تحقق درآمد اختصاصی در سالجاری میباید از محل اعتبارات عمومی پرداخت میشد) بوده است.
وزیر نفت در مراسم آغاز عملیات حفاری فاز 11 پارس جنوبی
گاز به سختی تولید میشود؛ بیانصافی است هدر رود
حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روز گذشته کلید خورد؛ پروژهای عظیم و ملی که شرکتهای داخلی قرار است آن را توسعه دهند.
در مراسم آغاز عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، وزیر نفت برداشت و تولید گاز را بسیار سخت، دشوار و پرهزینه دانست و گفت: از مردم دعوت میکنم بهینه مصرف کنند زیرا بسیار بیانصافی است گازی که بهسختی بهدست میآید، هدر رود.
بهگزارش شانا، بیژن زنگنه در این آیین اظهار کرد: ما در دوران تحریم ثابت کردیم و نشان دادیم از تلاش دست نمیکشیم. هر راهی را که بر ما بستند ما تلاش کردیم با ابتکار و خلاقیت و مجاهدت همکارانمان راه دیگری پیدا کنیم و نگذاریم توسعه صنعت نفت کند یا متوقف شود.
گفتنی است، برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی پساز اجرای برجام با شرکت توتال فرانسه و سیانپیسی چین قراردادی امضا شده بود که با بازگشت تحریمهای امریکا هیچ کدام از شرکتها توان ادامه فعالیت در این پروژه را نداشتند و ایران را ترک کردند.
صادرات نفت متوقف نشد
زنگنه با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران با اینکه زیر شدیدترین فشارها از سوی دولت ترامپ قرار داشت، متوقف نشد، افزود: ما نشان دادیم که زنده هستیم، مقاوم هستیم و با قدرت کار میکنیم. افزون بر شدیدترین تحریمها که بهصورت مرتب و روزانه بر ایران تحمیل شد و این فشارها در مدت زمان شیوع ویروس کرونا شدت گرفت باز هم ما توانستیم با قدرت بیشتر کار خود را پیش ببریم. انشاءالله روزی که گزارش اقدامهای خود را به ملت ارائه میدهیم، ملت از ما و اقدامهای ما راضی باشند.
فاز 11 سال دیگر به مدار تولید میآید
در خصوص زمان آغاز بهرهبرداری از فاز11 بهعنوان آخرین فاز توسعهای پارس جنوبی، زنگنه اظهار کرد: امیدوارم برای زمستان سال آینده از فاز ۱۱ پارس جنوبی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تولید داشته باشیم.
بهگزارش ایرنا، او ادامه داد: با حفاری ۵ حلقه چاه در این سکو کار شروع میشود و در ادامه تولید و فرآورش ابتدایی آغاز و کار انتقال گاز به خشکی شروع میشود.
وزیر نفت با بیان اینکه یکی از اهداف ما در قرارداد توسعه فاز ۱۱ فشارافزایی بود، گفت: فشارافزایی یک ضرورت حیاتی برای حفظ تولید است.
او افزود: بعداز خروج طرفهای خارجی، دو موضوع فشارافزایی در دریا و خشکی مطرح شد و در حال تصمیمگیری هستیم و امیدوارم در ماههای آینده ساخت کمپرسور و توربین توسط شرکت ایرانی برای فشارافزایی آغاز شود. این توربین و کمپرسور باید متناسب با گاز ترش و مرطوب باشد.
زنگنه تأکید کرد: گزینههای مختلفی که میتوانیم برای حفط و نگهداشت تولید در پارس جنوبی داشته باشیم روی میز است.
ایران روزی یک میلیارد متر مکعب گاز تولید میکند
بهگفته زنگنه، تولید گاز ایران از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و مجموع تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز میرسد. اما بخش اعظم این گاز تولیدی در داخل کشور مصرف میشود.
او در مورد افزایش مصرف گاز گفت: مردم به اندازه نیاز مصرف کنند، تا اسراف نشود و ناچار نشویم گازصنایع را محدود سازیم.
وزیر نفت همچنین به مصوبه روز چهارشنبه هیأت دولت در خصوص رایگان شدن گازبهای مشترکان کم مصرف اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این مصوبه گازبهای بیش از ۳۰ درصد مشترکان واحدهای مسکونی صفر میشود که علاوه بر کمک به مردم، کاهش مصرف را نیز بهدنبال خواهد داشت.
راه استفاده از گاز رایگان
زنگنه با بیان اینکه هر کسی بتواند مصرف خود را در ماههای سرد سال تا ۱۰ درصد کاهش دهد، گازبهایش ۱۵ درصد کم میشود، گفت: این درآمدی برای دولت ایجاد نمیکند اما بهینهسازی در مصرف را بهدنبال دارد. همچنین اگر ادارات دولتی مصرف خود را نسبت به سالهای قبل اضافه کنند کل گازبها ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند.
بهگفته وزیر نفت، مصوبه گازبهای رایگان ۴۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و بعد از ۶ ماه برای جبرانش راهکار میدهیم.
۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری برای نگهداشت پارس جنوبی
وزیر نفت تأکید کرد: کارهای اکتشافی در مناطق حاشیهای پارس جنوبی را باید تقویت کنیم زیرا این میادین از چندین میدان داخل کشور بزرگتر است.
او ادامه داد: شرکتهای پتروپارس و نفت و گاز پارس توسعه میادین فرزاد و بلال را شروع کنند. زنگنه افزود: توسعه و نگهداشت تولید جزو اولویتهای صنعت نفت است.
به گفته وزیر نفت، ۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی نیاز است.
برای بازگشت به بازار اجازه نمیخواهیم
وزیر نفت در حاشیه این مراسم نیز به صادرات 2.3 میلیونی نفت در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: ایران برای بازگشت به بازارهای نفت نیازی به اجازه ندارد زیرا صاحب حق است و صادرات ۲.۳ میلیون بشکهای امکانپذیر است.
زنگنه در جمع خبرنگاران توضیح داد: چنانچه تحریم نباشد و منابع برای احیای چاههایی که تولیدشان کم شده فراهم شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه امری کاملاً میسر است.
او افزود: بهعنوان وزیر تعهد کاری را نمیدهم که توان انجام آن را نداشته باشم و برای نفت ایران بازار وجود دارد و قیمتها پایین نمیآید.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت دارد، گفت: ایران برای بازگشت به بازار نفت اجازه نمیخواهد زیرا این موضوع را حق خود میداند.
زنگنه افزود: موضوع پیش فروش نفت در لایحه بودجه سال بعد مطلق نیست و فروش اوراق مالی و پیش فروش سازوکاری است که در سالهای قبل نیز وجود داشته است.
اول باید امریکا به برجام برگردد
زنگنه در مورد احتمال بازگشت شرکتهای خارجی در صورت رفع تحریمها گفت: اول امریکا به برجام برگردد بعد درباره این موضوع صحبت میکنیم.
وزیر نفت در خصوص توسعه میادین مشترک نیز تأکید کرد: فعلاً تمرکز روی بلال و فرزاد و کیش و پارس جنوبی در بخش گاز و غرب کارون، جفیر و سپهر در بخش نفت است.
او درباره پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی نیز توضیح داد: فاز اول این پالایشگاه تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
زنگنه همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: این موضوع را من هم شنیدهام و چنانچه چیزی بخواهم بگویم، بیان میکنم و به شنیدهها اعتماد نکنید.
حمل و نقل برونشهری ۲۸۶۰ میلیارد تومان وام کرونا دریافت کرد
مدیرکل دفتر بهرهوری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت که تا بیست و سوم آذرماه با پرداخت نزدیک به ۶۰ درصد از تسهیلات حمایتی دولت به شرکتهای حملونقل برونشهری آسیبدیده از کرونا، میزان تسهیلات پرداختی به فعالان این بخش به رقم دو هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان رسیده است.
«محسن صادقی» افزود: از مجموع چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی بخش حملونقل برون شهری، تاکنون دو هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان به متقاضیان در بخش حملونقل جادهای و هوایی ریلی و دریایی پرداخت شده است. صادقی خاطرنشان کرد: در مجموع نزدیک به ۲۱۸ هزار پرونده از سوی شرکتهای حملونقلی برای دریافت این وام تشکیل شده که از این رقم، حدود ۱۵۱ هزار پرونده به ارزش دو هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان به پرداخت رسیده و باقی پروندهها نیز در فرآیند پرداخت قرار دارد. وی در مورد آخرین وضعیت تسهیلات ویژه شرکتهای بزرگ حملونقل هوایی و ریلی، افزود: تاکنون در بخش هوایی از مجموع ۲۹ پرونده که درخواست بیش از دو هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان تسهیلات داشتهاند، پرونده ۱۰ شرکت به ارزش بیش از یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه ریلی نیز از مجموع ۶۰ پرونده متقاضیان با ارزش تقریبی ۸۷۵ میلیارد تومان، تسهیلات ۱۶ شرکت پرداخت شده که ارزش تسهیلات پرداختی به آنها نیز حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است. وی اضافه کرد: از مجموع درخواستهای ثبت شده در سامانه کارا برای اخذ تسهیلات حمایتی کرونا در بخش حملو نقل که معادل حدود ۲۷۵ هزار نفر شاغل است، تسهیلات ۱۷۵ هزار شاغل پرداخت شده است.
/ وزارت راه و شهرسازی
رؤیای قطار برای افغانستان
پیمان حقیقتطلب
پژوهشگر در حوزه امور مهاجران
۱. موزه ملی افغانستان در منطقه دارالامان شهر کابل قرار دارد. موزهای دو طبقه که گنجینهای از گذشتههای باستانی کشور افغانستان را به نمایش گذاشته است. این موزه محوطه بسیار بزرگی دارد. در گوشهای از فضای باز این موزه، چند لکوموتیو و واگن آهن زنگزده و مچاله شده روی ریل آهن به نمایش گذاشته شده است. لکوموتیوهای بخار که زنگار نقطهای از آن را سالم نگذاشته است. اینها بقایای تنها خط راهآهن مورد استفاده پایتختنشینان کشور افغانستان است.
در دهه ۱۹۲۰ شاه امانالله خان، پادشاه افغانستان خط آهنی بهطول ۷ کیلومتر از شهر کابل تا منطقه کاخ دارالامان راهاندازی کرد. این خط آهن شباهت بسیاری به نخستین خط آهن ایران داشت که تهران را به شاه عبدالعظیم شهرری وصل میکرد. اما راهآهن در افغانستان بعد از آن پیشرفتی نکرد. در دهههای بعد خطوط کوتاهی توسط ارتشهای بریتانیا و شوروی ساخته شد، اما به محض پایان کار این خطوط برچیده شدند. شاهان گذشته افغانستان هم تمایل چندانی به خطوط راهآهن نداشتند.
۲. یکی از معضلاتی که همواره در مورد کشور افغانستان مطرح میشود، پررنگ بودن بحث قومیت در این کشور است. رقابت بین قومیتها در سالیان دراز موجب جنگهای داخلی و ناآرامی در این کشور کوهستانی بوده است. بسیاری از صاحبنظران ضعیف بودن زیرساختهای مواصلاتی در این کشور را در افزایش تنشهای قومیتی بسیار مؤثر میدانند. افغانستان از معدود کشورهای جهان است که خطوط امن و مطمئن راهآهن نقاط مختلف آن را به یکدیگر متصل نمیکند. شاید اگر افغانستانیها هم صاحب شبکه ریلی منظمی میشدند دچار جنگهای داخلی نمیشدند. شاید اگر در این کشور هم ریل راهآهن میبود مردمان نقاط مختلف سرزمین صعب العبور افغانستان راحتتر با هم آشنا و با هم آمیخته میشدند. ارتباطاتشان گسترده میشد، میفهمیدند که قومیتهای مختلف مثل هم هستند، علیه هم گارد نمیگرفتند. سرنوشت اقتصادشان به بده بستانهای اقتصادی ناشی از خطوط راهآهن گره میخورد و هزینههای واقعی جنگ را زودتر میدیدند....
۳. زمزمههای تحقق رؤیای راهآهن برای کشور افغانستان در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ مطرح شد، زمانی که افغانستان با دو کشور ازبکستان و ایران قراردادهای ساخت راهآهن امضا کرد. ازبکستان در سال ۲۰۱۱ راهآهن ۷۵ کیلومتری حیرتان (مرز افغانستان و ازبکستان) به مزارشریف را به بهرهبرداری رساند. ایران هم در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) ساخت راهآهن خواف - هرات را آغاز کرد. قرار بود این راهآهن در چهار قطعه و طی سه سال ساخته شود. قطعات یک و دو در خاک ایران از خواف تا چشمه شمتیق (مرز ایران و افغانستان) به طول ۷۸ کیلومتر قرار داشت. قطعه سه از چشمه شمتیق تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر و قطعه چهار از روزنک تا هرات به طول ۸۵ کیلومتر است. ساخت قطعات یک تا سه برعهده ایران و قطعه چهار برعهده افغانستان بود. سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان در پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ سه قطعه ساخته شده توسط ایران با حضور مجازی رؤسای جمهوری ایران و افغانستان افتتاح شد.
۴. افتتاح راهآهن خواف تا روزنک در افغانستان اتفاقی بسیار خجسته در روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران و افغانستان است. این راهآهن به گفته وزیر راه، قابلیت حملونقل ۶ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر در سال را داراست. افزایش قابلیتهای حمل کالا منجر به افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان میگردد. از سویی دیگر مسیر این راهآهن از خواف، نشتیفان، شمتیق تا هرات جاذبه توریستی بالایی دارد و منجر به افزایش رفتوآمدهای اهالی ایران و افغانستان میگردد. این خط راهآهن میتواند مقدمات ساماندهی ورود اتباع افغانستانی به ایران و برچیدن شبکههای قاچاق مهاجران را هم فراهم آورد.
۵. اما راهآهن خواف - هرات فقط برای ایران و افغانستان اتفاق خجستهای نیست، بلکه برای کشورهای آسیای میانه نیز اتفاق مبارکی است. در ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۷ معاون اول نخستوزیر ازبکستان در دیدار با وزیر راه ایران خواستار تسریع در ساخت راهآهن خواف- هرات شده بود.
در سال ۲۰۱۷ ازبکستان با افغانستان سند همکاری ساخت راهآهن مزارشریف - هرات را امضا کرد تا بدین طریق بتواند از این خط آهن و از طریق ایران به آبهای آزاد اتصال پیدا کند. ازبکستان نسبت به ایران در ساخت راهآهن در افغانستان کارنامه بهتری از خود به نمایش گذاشته؛ ازبکستانیها راهآهن حیرتان- مزارشریف را طی ۲ سال (از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱) ساخته بودند.
در سال ۲۰۱۷ این کشور در تدارک بود تا راهآهن مسیر ۶۶۰ کیلومتر مزارشریف به هرات را ظرف ۴ سال به بهرهبرداری برساند. ایران پس از ۱۳ سال توانست تعهدات خود در مورد راهآهن خواف- هرات را اجرایی کند. اما مسأله مهم این است که قطعه چهارم این راهآهن از روزنک تا هرات توسط طرف افغانستانی هنوز ساخته نشده و با توجه به شرایط افغانستان به نظر میرسد این کشور توان تکمیل این راهآهن را ندارد. شاید اگر ایران قطعه چهارم این راهآهن را هم برعهده بگیرد، اتصال ریلی با کشورهای آسیای میانه حجم ارتباطات اقتصادی ایران با این کشورها را چندین برابر کند و همزمان فواید جانبی راهآهن برای افغانستان کمی امنیت برای این کشور و منطقه به ارمغان بیاورد.
معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان اعلام کرد
توزیع ۷۸۵ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی مناطق آسیب دیده در حوادث طبیعی
معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، از توزیع بیش از ۷۸۵ هزار تن سیمان رایگان از سوی این بنیاد برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سیدمحمد اتابک با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به سیاست حمایتی بنیاد مستضعفان برای کمکرسانی به بازسازی مناطق سیلزده، زلزلهزده و آسیب دیده در حوادث طبیعی، بنیاد مستضعفان تا امروز بیش از 785 هزار تن سیمان، برای بازسازی این مناطق آسیب دیده، بهصورت رایگان اهدا کرده است. معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان افزود: طبق آخرین گزارشها، بنیاد مستضعفان بیش از 470 هزار تن سیمان را برای بازسازی مناطق سیلزده در استانهای گلستان، خراسان شمالی، مازندران، لرستان و سایر استانهایی که درگیر سیل شده بودند، اختصاص داده است.
وی ادامه داد: همچنین، بیش از 315 هزار تن سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان، به مناطق آسیب دیده از زلزله در سراسر کشور اختصاص یافته است. به گفته اتابک، سیمان اهدایی بنیاد مستضعفان برای بازسازی این مناطق در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته تا در مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله توزیع شود.